NEWSLETTER

Jesteś dzinnikarzem? Wybierz firmy z których chcesz
dostawać informacje prasową wprost na własną
skrzynke e-mail.
ZAPISZ SIĘ

WYSZUKAJ

Sionka na Starym Rynku po renowacji – Ostrów Wielkopolski coraz piękniejszy

2018-06-07 14:24:51

Pierwotnie ten 15-metrowej długości tunel miał łączyć Stary Rynek, który pełnił funkcję targowiska, z jego magazynem. Dziś łączy płytę rynku ze skwerem będącym terenem rekreacyjnym, znacznie skracając odległość między nimi. Wejście stanowi brama prowadząca do wysoko sklepionego tunelu. Dalej przechodzi on w niezwykle klimatyczną wąską uliczkę. Z tego skrótu chętnie korzystają zarówno piesi, jak i rowerzyści. Jednak sionka, tak chętnie użytkowana i rozpoznawalna przez mieszkańców Ostrowa Wielkopolskiego, długi czas pozostawała w opłakanym stanie. Powierzchnia ścian i sklepienia były mocno zabrudzone, a dodatkowo szpeciły ją napisy wykonane sprayem.

Droga „na skróty” jasna i czysta

Dziś sionka na Starym Rynku wygląda zupełnie inaczej. W pierwszej połowie maja 2018 w ramach akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” została przeprowadzona jej renowacja. Efekt robi wrażenie – wyczyszczone zostały ściany, sklepienie i portal tunelu oraz chodnik. Łączna powierzchnia tych elementów wynosi ok. 180 m2. Co więcej, zastosowano powłokę antygraffiti, zapobiegając przyszłym dewastacjom. Ponadto przed sionką ustawione zostały donice z kwiatami, które znakomicie wskazują wejście. „Rozpoznawalność miejsca, częstotliwość jego użytkowania wskazują na ważną rolę, jaką w życiu miejskiej społeczności odgrywa ta sionka. Tym bardziej cieszy nas fakt, że mogło zostać ono odnowione dzięki akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!”, opowiada Teresa Latuszewska-Syrda, prezes zarządu Fundacji Urban Forms, partnera programu.

Badania potwierdzają, że otoczenie ma znaczenie!

Estetyka miejsc, w których funkcjonuje dana społeczność, może mieć dla niej niezwykle duże znacznie. Wpływa bowiem na jakość życia mieszkańców oraz buduje zaangażowanie społeczne. Ponadto życie w zadbanym, estetycznym otoczeniu pozwala na właściwy odpoczynek i regenerację. Takie wnioski płyną z badań nad projektami rewitalizacyjnymi na całym świecie. Badania te wykazały, że poprawa wyglądu otoczenia pozytywnie wpływa na lokalne społeczności - wzrasta zadowolenie z życia w miejscu zamieszkania i, co niezwykle ciekawe, satysfakcja z życia całej społeczności[1].

Przykładowo, realizując projekt odnawiania przestrzeni w jednym z australijskich miast badano stosunek mieszkańców do najbliższego otoczenia przed i po wprowadzeniu ulepszeń. Po renowacji znacząco wzrosła liczba mieszkańców mówiących, że w ich sąsiedztwie znajdują się atrakcyjne budynki (64% vs 18%), o wiele częściej mówili o poczuciu przynależności do społeczności sąsiedzkiej (70% vs 48%), a swoje otoczenie określali jako bezpieczne (27% vs 8%). Co też niezwykle ważne, więcej osób przybywających do tej okolicy z zewnątrz chciałoby tu pozostać (54% vs 13%).[2]

Podobne wnioski płyną z przeprowadzonego niedawno eksperymentu. Zbadano wówczas reakcje ponad 2 tysięcy uczestników obcujących z rzeczami codziennego użytku, wśród których znajdowały się przedmioty „piękne”, „funkcjonalne” i „piękne i funkcjonalne”. Monitorowano rytm serca badanych oraz wydzielanie potu. Okazało się, że obiekty czysto funkcjonalne, które nie były piękne, powodowały wzrost złych emocji o 23%. Natomiast obcowanie z rzeczami jednocześnie pięknymi i funkcjonalnymi wywoływało pozytywne emocje, takie jak spokój i zadowolenie, redukując aż o 33% takie odczucia jak gniew czy irytacja[3]. Te wnioski płynące z badań potwierdzają ważną funkcję, jaką spełnia program „Cif. Witaj, piękna Polsko!” oraz właściwy dobór miejsc do renowacji – zarówno pięknych, jak i funkcjonalnych. Dzięki temu przeprowadzone remonty będą poprawiać jakość życia i samopoczucie mieszkańców.

O programie

 „Cif. Witaj, piękna Polsko!” to akcja społeczno-edukacyjna, której misją jest uświadamianie Polakom, jak ważne jest, by dbać o swoje otoczenie – nie tylko we własnym domu, ale także na zewnątrz, w miejscu zamieszkania. Przestrzeń, w jakiej funkcjonujemy, wpływa bowiem na jakość i komfort życia. Marka Cif realizuje ten cel, odnawiając w polskich miastach te miejsca, które odgrywają ważną rolę w życiu lokalnych społeczności. W ramach akcji w 2018 r. zostanie przeprowadzonych 8 renowacji. Podejmowane działania mają na celu stwarzanie mieszkańcom warunków, w których mogą poprawić komfort swojego życia oraz budować wzajemne więzi. Program  ma charakter edukacyjny, mając inspirować Polaków do aktywnego działania na rzecz zmian w swoim otoczeniu.

Więcej o akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” znajduje się stronie www.witajpieknapolsko.pl. Tam też można zgłaszać miejsca do 2. etapu programu, w którym zostaną wybrane kolejne 4 lokalizacje do renowacji. Na stronie można także oddawać głosy na zgłoszone miejsca.

Film prezentujący akcję znajduje się pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=5a1OG6w_qas

 

Urban Forms

Partnerem akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” jest Fundacja Urban Forms. Od 2009 r. zajmuje się ona szeroko pojętą kulturą miejską. Organizuje, promuje i wspiera inicjatywy artystyczne, przeprowadza działania edukacyjne i społeczne. Angażuje się w aktywności, które przyczyniają się do poprawy jakości życia w mieście. Misja Fundacji – przywracanie piękna zaniedbanej przestrzeni, żeby ożywić lokalną społeczność, idealnie harmonizuje się z misją Cif, dlatego Fundacja przyjęła zaproszenie do realizacji wspólnego projektu.

 

[1] Eziyi O. Ibem , Dolapo Amole. Subjective life satisfaction in public housing in urban areas of Ogun State, Nigeria. Cities Volume 35, December 2013, Pages 51–61.

[2] Raport „Jak piękniejsze otoczenie wypływa na nasze samopoczucie”, dr Simone Moor, 2016.

[3] jw.

WSPÓŁPRACUJEMY z:

Zaufali nam: