Przyjazne i komfortowe
Często stołówki niemalże niczym nie różnią się od szkolnych klas – ten sam kolor ścian, te same krzesła i stoły. Co więcej, bywają sytuacje, że w celu zaaranżowania szkolnej stołówki przystosowuje się pomieszczenia w piwnicach czy suterenach, więc dodatkowo cechuje je sztuczne oświetlenie.
„Okazuje się, że takie elementy wystroju stołówki mogą mieć wpływ zarówno na chęć przychodzenia uczniów do stołówki, jak i zjadanie przez nich posiłków. W badaniu przeprowadzonym na potrzeby programu „Extra Szkolna Stołówka” rodzice, wśród powodów niedojadania szkolnych posiłków przez ich dzieci, wymieniają np. nieestetyczne wnętrze stołówki oraz nieestetyczne podanie posiłków. Dlatego warto być świadomym, jak wygląda stołówka w szkołach naszych dzieci, by móc sugerować osobom decyzyjnym koniecznie zmiany”, mówi Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności, partnera społecznego programu „Extra Szkolna Stołówka”.
Jak zatem powinna wyglądać szkolna stołówka?
Funkcjonalne i bezpieczne
Extra stołówka, poza zachęcającym i przyjaznym wyglądem, powinna być bezpieczna i funkcjonalna. Dzieci muszą komfortowo donieść posiłek na tacach do stolika, przy którym powinny mieć wystarczająco dużo miejsca, by w wygodny sposób zjeść obiad. Bezpieczeństwo jest tu podstawowym kryterium, zwłaszcza, gdy podczas jednej przerwy w stołówce panuje duży ruch i przebywają tam jednocześnie młodsi uczniowie oraz nastolatki. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, żeby na stołówce naszych dzieci obowiązywały następujące rozwiązania:
Stołówka to nie fast food
Wpajanie prawidłowych nawyków żywieniowych powinno być jednym z założeń funkcjonowania szkolnych stołówek. Spożywanie posiłków w szkole ma odbywać się w warunkach zapewniających spokojne spożycie obiadu, bez stresu i presji czasu. Ma uczyć jedzenia bez pośpiechu, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. „Co bardzo ważne, powinno także edukować w zakresie niemarnowania żywności”, wskazuje Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności, partnera społecznego programu „Extra Szkolna Stołówka”.
Ważnym aspektem funkcjonowania szkolnej stołówki jest jej dostępność nie tylko podczas przerwy obiadowej. To miejsce, w którym na stałe powinny zagościć dystrybutory z wodą dostępne przez cały dzień. To także przestrzeń, w jakiej uczniowie chętnie zjedzą nie tylko obiad, ale także inne posiłki – drugie śniadanie czy podwieczorek – w komfortowych warunkach, sprzyjających odpowiedniemu żywieniu i niemarnowaniu żywności.
Dążenie do takich stołówek, zapewniających uczniom komfort przebywania, oraz edukacja w zakresie niemarnowania żywności to założenia programu „Extra Szkolna Stołówka”, zainicjowanego przez markę Delma. Jego partnerem po raz drugi została Federacja Polskich Banków Żywności. W konkursie towarzyszącym programowi szkoły podstawowe mogą wygrać remont stołówki o wartości 30 000 złotych oraz warsztaty niemarnowania żywności prowadzone przez Federację Polskich Banków Żywności.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET